top of page

Gör en budget!

Att göra en bröllopsbudget kan vara lite svårt och man kan välja att göra det på lite olika sätt. En av de svåraste delarna när man är två är att vara överens om vad saker får kosta och hur mycket man är villig att lägga på sitt bröllop. Man kan sedan börja med delarna och lägga ihop det till en totalbudget, vilket jag upplever ofta kan springa iväg i totalkostnad. Eller sätta ett ramverk med totalbudgeten och sedan dela ut kostnaderna efter det, vilket är så jag föredrar att göra en bröllopsbudget. I vilket fall kan ni få hjälp med mallen ni kan få tillgång till om ni fyller i er mailadress här.


Sätt ramen

Fundera först på vad ni har för tankar kring hur mycket ni tänker er att ert bröllop får kosta. Den summa ni kommer fram till är er målbudget. Se sen över vilket utrymme ni har för att genomföra brölloppet utan att skuldsätta er, den siffran är er absoluta maxbudget. Om maxbudget är lägre än målbudget, så får ni tänka om på något sätt. Då ni aldrig ska behöva skuldsätta er för att gifta er. Är målbudget och maxbudget ganska nära varandra så vet ni att ni måste vara noga med att hålla budgeten i alla punkter. Har ni ett stort utrymme mellan målbudget och maxbudget så vet ni att ni kan sväva ut lite och vara lite mer avslappnade i er planering. Vi hade tillexempel en målbudget på så nära noll som möjligt men en maxbudget på 20000kr. Vi lyckades få till vårt bröllop för under 10000kr vilket då är närmare målbudget än maxbudget och jag tycker att vi lyckades få till en fantastisk dag.


Dela upp posterna

När ni börjar dela upp posterna, fundera på vad som är era prioriteringar. Som hjälp kan ni läsa här. De punkterna är det som ska få kosta mest, på övriga punkter försöka att få ner kostnaden så mycket som möjligt. Vill ni ha hjälp med det så finns det förslag på hur man kan få till alla poster till nästan nollbudget i vårt planeringsprogram. Ta er tid och fundera på vad som passar just er. Ett vanligt sätt att hålla nere kostnaderna är att minska antalet gäster, men är det viktigt för er att ha med många gäster, välj att ha enklare mat och en enklare lokal istället till exempel.


Hur detaljerad ska man vara?

Det kan lätt kännas överväldigande med alla små poster som kostar lite här och där. Det viktiga är att ha koll på de stora posterna och vara medveten om att de små posterna lätt kan springa iväg. Även att ha med i tanken och planeringen att vissa kostnader kan tillkomma, som till exempel dukar eller liknande. Samtidigt är det viktigt att inte fastna i siffrorna och stirra sig blind på varje krona. Försök vara avslappnad och se till helheten. Har ni en ambition att hålla en tajt budget, så kommer det komma naturligt att försöka hålla nere på kostnaderna där det funkar.


Vill ni ha mer hjälp? Kontakta mig eller gå med i planeringsprogrammet!

Kan även helt gratis gå med i facebookgruppen

ree

Kommentarer


Kontakt

Mail: info@42ann.se

Telefon: 0700 91 42 42

Address: Upphärad, Sweden

  • Black YouTube Icon
  • Black Instagram Icon
  • Facebook
  • Pinterest

GDPR: Information sparas av företaget för att kunna besvara direkta frågor och ge adekvata erbjudanden. Uppgifter delas inte med någon annan part.

© 2021 by 42ann AB

GDPR information: Denna sida använder endast nödvändiga cookies för sin funktion. Läs mer här.

bottom of page