Tankar om marknadsföring

Jag skriver detta när jag har drivit mitt företag 42ann AB i åtta månader. Dessa första månader har mycket handlat om att sätta mig in i digital marknadsföring och hur det fungerar. Det finns många sätt att nå många människor på kort tid och vi bombarderas av annonser överallt.


Jag testade att ha en GoogleAds kampanj, en Facebook annons och en Instagram annons. Instagram va klart mest effektivt, då mina 25kr för annonsen gav 300 visningar varav 100 gillade inlägget och jag fick 5 nya följare. Helt fantastiskt kan man tänka och skulle jag vilja nå ut till många snabbt, så skulle jag helt klart fortsätta annonsera där för att nå nya kunder. Men det va det det goda utfallet på den annonsen som fick mig att bestämma mig för att inte jobba med annonser alls.


Jag avskyr alla riktade annonser på nätet och det faktum att Instagram hade lyckats så väl med ovanstående kampanj fick mig att fundera över mina principer. Jag fokuserar inte på snabba vinster, utan har mitt fokus på hållbarhet och värde. Jag vill nå ut till dem som bryr sig om det jag gör. De som finner värde i det hoppas jag stannar kvar för att lyssna på vad jag har att säga.


Jag jobbar därmed endast med "content marketing" på mina egna plattformar. Grunden är denna bloggen och jag kommer med tiden lägga till en YouTube kanal, baserat på samma innehåll. Man kan följa 42ann AB på Instagram eller Pinterest för senaste uppdateringar och kommer troligtvis bli möjligt att skriva upp sig som följare även här på min sida direkt. Jag har även en uppdaterad Facebook sida, men den speglar endast det material jag lägger ut i de andra kanalerna och är inte aktivt anpassad för Facebook som forum.


I mina principer kring marknadsföring har jag främst inspirerats av The Minimalists https://www.theminimalists.com, som börjar varje poddavsnitt med att säga "advertisment suck". Jag vill inte tillåta annonser i mina kanaler och jag tänker inte vara en annonspelare för andra företag. Samtidigt väljer jag att vara den enda annonspelaren för mitt eget företag. Och i det väljer jag att jobba med mig själv som en influencer för mitt eget företag och för min passion: att sprida måltidsglädje. Utifrån de minimalistiska principerna vill jag också skapa ett värde för alla som väljer att följa mig.


Det värdet handlar om måltidsglädje! Det handlar inte om maten, nyttigheter eller att äta på ett speciellt sätt. Det handlar om glädje! Det handlar om att vi ska känna glädje inför tankarna på mat, glädje i matlagningen, glädjen i att mötas kring matbordet och glädjen i att njuta av maten.


Det är den passionen jag vill sprida med mitt företag. Det är den måltidsglädjen jag vill sprida och informera om i denna blogg.


Jag hoppas ni vill vara med på denna resa! Följ i så fall 42ann AB i sociala medier och kommentera gärna hur ni tänker!


Nallekram Ann

2 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla