Stressfri middagsbjudning

När samhället nu börjar öppnas upp igen så börjar vi längta efter att träffa våra vänner, och frågar du mig så är det trevligaste sättet att träffas över en bit mat. Men det blir lätt stressigt när man ska ha en middagsbjudning, så idag tänkte jag bjuda på mina bästa tips för att minska stressen vid en middagsbjudning.


Planera noga

Första punkten är som alltid planering. Att planera väl och tänka igenom vad som är viktigt med måltiden. Är fokus att visa dina skills i köket eller är det viktigare för dig

att umgås med dina gäster. Om umgängestid är viktigast, så behöver det mesta kunna fixas på förhand och se till att avsätt tid till det. Jag brukar ta till en extra tidsmarginal i min planering att all förberedelse ska vara klar en timme innan gästerna kommer.

Vill du hålla dig mer i köket under middagen, så gör det... men se ändå till att ha klart sallad, dressing och annat som ska vara kallt redan innan

gästerna kommer. Så det inte blir mer väntetider än nödvändigt.

Är ert fokus att kunna umgås och ta igen för den långa tid som gått sedan ni senast träffades och det troligtvis kommer bli mycket prat. Då skulle jag rekommendera en kall huvudrätt som kan göras på förhand och som inte tappar smak om den får stå framme länge.


Genomtänkt meny

Att ha en meny som är genomtänkt är kritiskt för att det ska bli en bra middagsbjudning. Många gånger väljer vi att servera tre rätter när vi ska ha en middagsbjudning, men det är inte hugget i sten och beror på situation och sammanhang. Serverar du flera rätter så tänk på att komponera en bra balans. Jag brukar tänka varannan rätt "tung känsla" och varannan rätt "lätt känsla". Som till exempel En krämig soppa till förätt (tung), Pastasallad (lätt) med olika tillbehör till huvudrätt och Rabarberpaj med vaniljsås (tung) till dessert. Denna meny skulle jag säga passar bäst för ett tillfälle med pratglada vänner som träffas en härlig sommareftermiddag/kväll då det får ta tid mellan serveringarna och pajen serveras när det börjar svalna på kvällen. Träffas man mitt på dagen, skulle jag kanske välja att avsluta med en svalkande lätt fruktsallad. Men för att få dynamiken mot huvudrätten, lägga in en servering av ostar som ger en lite tyngre känsla före desserten. Båda dessa menyer är också perfekta att förbereda allt på förhand, så man helt kan umgås med sina gäster när de tyker upp. Gör man bara en rätt och känner att den blir för tung i sig själv, typ Ungsrostade rotfrukter, Stekt kotlett och Bearnaisesås så kan man faktiskt lätta upp genom att lägga till och det man lägger till behöver då ha krisp, kyla och/eller syra. Så genom att lägga till en frisk fräsch sallad så lättar du upp även de tyngsta rätter ofta.


Följ säsong

Anpassa din middagsbjudning till säsongen, både i utformning och meny. På vintern vill vi ofta ha lite mer värmande och tyngre mat, samt att dagen är så kort att vi vill hinna ta vara på den. Vi sitter gärna samlat och äter mer effektivt. Under sommarens långa dagar kan vi gärna stanna sent och sitta ute och grilla och umgås med stort utrymme, speciellt när vi är lediga och har semester. Det gör inget om maten dröjer lite extra under de dagarna. Att använda grödor i säsong är en självklarhet för mig, men även tillagningmetoder i säsong. Skulle kännas konstigt att bjuda på en långkokad gryta mitt i sommaren eller grillad laxkotlett mitt i vintern. Så anpassa meny och servering till vad som passar just det sammanhang du planerar.

Jag hoppas dessa tips gett dig lite inspiration och goda råd inför att annordna din nästa middagsbjudning. Har du tankar eller funderingar, så kommentera gärna!


Du är alltid välkommen att höra av dig med frågor och tankar kring mat, måltider och smaker till ann@42ann.se


Hoppas vi hörs nästa vecka!

/Ann




1 visning0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla